Kulttuuria
Kun suunnittelimme matkaa kohteemme Ranskassa valikoitui lähinnä
Tour de Francen ja sattuman kautta. Meillä ei ollut minkäänlaista
käsitystä alueesta tai Orangen kaupungista. Majoitusvarausten teon
jälkeen oli yllätys, että juuri tässä kaupungissa järjestetään
Ranskan vanhinta musiikkifestivaalia Chorégies d'Orange. Olimme
saaneet liput Madama Butterfly -oopperaan tiistai-illaksi.
Esiintymisareenana oli tietenkin vanha roomalaisteatteri. Olimme
kierrelleet teatterin editse jo aikaisempien muusiikkiesitysten
aikana ja totesimme kaikilla olevan mukana istuintyynyt. Siis
sellaiset piti hankkia ja ne löytyivätkin sopivasti aiemmin
mainituilta markkinoilta. Saapumisviikonloppunamme sää oli ollut
paahtavan kuuma. Vielä yhdeltätoista illalla oli yli 25 astetta.
Nyt tiistaiksi sää oli onneksi hieman viilennyt. Alkuillasta jopa
satoi melko rankka kuuro ja siksi sateenpitävä takki kuului
varustukseen. En kyllä ole varma olisiko koko näytöstä viety
loppuun sateen sattuessa. Lava oli pääosin kattamatta ja samoin
koko orkesteri oli tavaisalla. Siinä olisivat kalliit viulut ja sellot
kastuneet. Sadetta ei kuitenkaan tullut, mutta ilta oli melko
tuulinen ja se teki olosta hiukan koleaa.
Katsomona oli sementistä valetut portaat, jotka olivat sen verran syvät, että jokaisella askelmalla oli paikka. Siis seuraavan rivin jalat olivat omassa takapuolessa kiinni. Olimme varanneet hiukan edullisemmat paikat melko ylhäältä ja hiukan sivusta. Katsomo ei kuitenkaan tullut täyteen ja hiukan ennen alkua katsojat alkoivat siirtyä paremmille vapaille paikoille. Niinpä mekin siirryimme hiukan keskemmälle ja väljemmin istumaan. Taisin itse valloittaa kolme paikkaa.
Oopperan musiikillisena johtajana toimi Mikko Franck, orkesterina Ranskan radion orkesteri ja päärooleissa albanialainen sopraano Ermonela Jaho sekä amerikkalainen tenori Bryan Hymel. Oopperan lavastus oli jo näyttämöstäkin johtuen melko yksinkertainen, mutta erittäin toimiva. En ennen ole ollut vastaavanlaisessa paikassa kuuntelemassa musiikkia ja minulle oli yllätys, että varsinkin miesäänet hukkuivat orkesterin alle, joka sekään ei kyllä kuulunut samalla tavoin kuin oopperataloissa. Kaiken kaikkiaan olin hiukan pettynyt paikan akustiikkaan. Koska olimme melko kaukana lavasta oli joskus jopa hiukan vaikea erottaa laulajien ääniä toisistaan. Mutta kaiken kaikkiaan esitys oli upea ja pienen vilun arvoinen.
Pistäydyimme tietenkin myös parin kymmenen kilometrin päässä Avignonissa. Kaupungissa oli menossa Ranskan suurimmat teatterifestivaalit ja koska olimme liikkeellä kansallispäivän jälkeisenä perjantaina niin emme joutuneet olemaan yksin – kaupungissa oli varmaankin kymmeniä tuhansia vieraita. Jo parkkipaikan löytämiseen meni aikaa melko lailla. Kiertlimme jonkin aikaa väen täyttämiä kujia. Sinänsä varmaan hieno kaupunki, mutta tällä kertaan vaikutelma jäi melko vaisusksi. Ihmisiä kaikkialla ja kaikki paikat täynnä teatterimainoksia. Mielikuvaksi kyllä jäi yleinen sotkuisuus.
Oopperan alkua odotellessa |
Katsomona oli sementistä valetut portaat, jotka olivat sen verran syvät, että jokaisella askelmalla oli paikka. Siis seuraavan rivin jalat olivat omassa takapuolessa kiinni. Olimme varanneet hiukan edullisemmat paikat melko ylhäältä ja hiukan sivusta. Katsomo ei kuitenkaan tullut täyteen ja hiukan ennen alkua katsojat alkoivat siirtyä paremmille vapaille paikoille. Niinpä mekin siirryimme hiukan keskemmälle ja väljemmin istumaan. Taisin itse valloittaa kolme paikkaa.
Oopperan musiikillisena johtajana toimi Mikko Franck, orkesterina Ranskan radion orkesteri ja päärooleissa albanialainen sopraano Ermonela Jaho sekä amerikkalainen tenori Bryan Hymel. Oopperan lavastus oli jo näyttämöstäkin johtuen melko yksinkertainen, mutta erittäin toimiva. En ennen ole ollut vastaavanlaisessa paikassa kuuntelemassa musiikkia ja minulle oli yllätys, että varsinkin miesäänet hukkuivat orkesterin alle, joka sekään ei kyllä kuulunut samalla tavoin kuin oopperataloissa. Kaiken kaikkiaan olin hiukan pettynyt paikan akustiikkaan. Koska olimme melko kaukana lavasta oli joskus jopa hiukan vaikea erottaa laulajien ääniä toisistaan. Mutta kaiken kaikkiaan esitys oli upea ja pienen vilun arvoinen.
Loppukummarrukset |
Pistäydyimme tietenkin myös parin kymmenen kilometrin päässä Avignonissa. Kaupungissa oli menossa Ranskan suurimmat teatterifestivaalit ja koska olimme liikkeellä kansallispäivän jälkeisenä perjantaina niin emme joutuneet olemaan yksin – kaupungissa oli varmaankin kymmeniä tuhansia vieraita. Jo parkkipaikan löytämiseen meni aikaa melko lailla. Kiertlimme jonkin aikaa väen täyttämiä kujia. Sinänsä varmaan hieno kaupunki, mutta tällä kertaan vaikutelma jäi melko vaisusksi. Ihmisiä kaikkialla ja kaikki paikat täynnä teatterimainoksia. Mielikuvaksi kyllä jäi yleinen sotkuisuus.
Melko sotkuista |
Mutta oli jotakin kaunistakin |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti